Camilla Mazetto

photo_mazetto

Post-Doctorante

Email : contato@camillamazetto.com.br

Thème de recherche / Research interest

Drapeau

Développement cognitif et socio-émotionel d’enfants atteints de troubles du spectre autistique (TSA): Évaluations et interventions

Objectifs:

  1. Étudier les signes précoces des troubles du développement chez les nourrissons et les enfants.
  2. Valider et standardiser au Brésil des échelles pour l'évaluation du développement cognitif et socio-émotionnel, spécialement la Batterie d’Évaluation Cognitive et Socio-émotionnelle Adrien (BECS) (2007) et l’Échelle Fonctionnelle de Comportements révisée (EFC-R) par Barthélémy, Couturier, Adrien et Lelord.
  3. Étudier les trajectoires développementales d’enfants pris en charge dans le cadre d'un programme global d'approche multidisciplinaire, incluant la Thérapie d’Échange et de Développement (TED) et le dossier pré-F de la méthode Ramain.
  4. Étudier les effets de ces interventions sur les fonctions exécutives et de régulation.
   
Drapeau

Cognitive and Socio-Emotional Development of Children with Autism Spectrum Disorders (ASD): Evaluations and Interventions

Objectives:

  1. Study the early signs of developmental disorders in infants and toddlers.
  2. To validate and standardize in Brazil scales for the assessment of cognitive and socio-emotional development, especially the Socio-Emotional and Cognitive Evaluation Battery (SCEB) (Adrien, 2007) and the revised Functional Behavior Scale (EFC- R) by Barthélémy, Couturier, Adrien and Lelord.
  3. To study the developmental trajectories of children in a comprehensive multidisciplinary approach, including the Exchange and Development Therapy (EDT) and the pre-F dossier of the Ramain method.
  4. Study the effects of these interventions on executive and regulatory function
   

Recherches en cours

  • Projet de recherche collaborative International France-Brésil | IDEX (2016-2018): Développement cognitif et socio-émotionel d’enfants atteints de troubles du spectre autistique (TSA): Évaluation, détection et intervention.

 

Publications

Articles

Mazetto, C. T. M.; Bernard, M. A.; Vizona, T.; Nassif, M. C.; de Souza, M. T. C.; Adrien, J-L. (2016). Pilot study in Brazil with the Social Cognitive Evaluation Battery (SCEB): Features of typical and atypical development in autism (transl.). Bulletin Scientifique de l´ARAPI, v. 37, p. 05-12.

Mazetto, C. T. M.; de Souza, M.T.C.C.; Adrien, J-L. (2016). Social-emotional development improvement in young children at risk for ASD in a neurodevelopmental program with the Exchange and Development Therapy (EDT): pilot study in Brazil (transl.). Bulletin Scientifique de l´ARAPI, v. 37, p. 27-33.

Adrien, J-L., Bernard, M-A, Thiébaut, E., Gattegno, M.P, Blanc, R., Kaye, K., Contejean, Y., Mazetto, C. T. M., Nassif, M-C, de Souza, M.T.C.C., Nader-Grosbois, N., Seynhaeve, I., De La Iglesia Gutierriez, M., Olivar Parra, J-S, Aiad, F., Sam, N., Belal, L., Fekih, L., Dionne, C., Rousseau, M., Stefanidou, K., & Bonnet-Brilhault, F. (2016). Cognitive and social-emotional development profiles in children with ASD and mild developmental delay, between 19 and 36 months of age, differs from children with ASD and severe intelectual disability, between 7 and 14 years of age. What are the implications for assessment and intervention? (transl.) Devenir, 28, 3, 255-272.

Bernard, M-A, Thiébaut, E., Mazetto, C., Nassif, M-C, de Souza, M.T.C.C., Nader-Grosbois, N., Seynhaeve, I., De La Iglesia Gutierriez, M., Olivar Parra, J-S., Dionne, C., Rousseau, M., Stefanidou, K., Aiad, F., Sam, N., Belal, L., Fekih, L., Blanc, R., Bonnet-Brilhault, F., Gattegno, M.P, Kaye, K., Contejean, Y., & Adrien, J-L. (2016). Cognitive and social-emotional development heterogeneity in children with autism and link with the severity of the disorder (transl.). Revue de Neuropsychiatrie de l’Enfance et de l’Adolescence, 64, 376-382. DOI:10.1016/j.neurenf.2016.05.002.

Chapitres d'ouvrage

Mazetto, C.T.M. & de Souza, M.T.C.C. (2017). Central aspects of human development: contributions from the Piagetian theory to a lifespan intervention program. (transl.) In: M.C. Nassif (ed.). Innovations in Clinical Psychology: The Comprehensive Neurodevelopmental Program (transl.). Editora Atheneu, SP-Brésil. • Mazetto, C. T. M. (2017). Early steps of an in-depth neurodevelopmental program: case study from early intervention up to the Ramain’s Pré-F dossier program (transl.). In: M.C. Nassif (ed.). Innovations in Clinical Psychology: The Comprehensive Neurodevelopmental Program (transl.). Editora Atheneu, SP-Brésil.

Scattolin, M. A. A.; Mazetto, C.T.M.; Weinmann, K.S.; Domingues, W.; Nassif, M.C. (2017). Neuropsychological assessment of patients with Autism Spectrum Disorders (transl.). In: A.L.C Zaninotto & M.C.S. de Lucia (eds.). Child and Adolescent Neuropsychology through Clinical Cases.

Mazetto. C.T.M. (2010). Intervention strategies for the autistic child: a clinical contribution for education. In: Caetano, L.M.. (ed.). Current Issues for Teacher Training: Contributions from Piaget’s Theory. 1ed. São Paulo: Paulinas.

 

Responsabilités ou autres activités

  • Psychologue et Neuropsychologue
  • Collaboratrice au CARI-Psicologia et Educação (São Paulo-Brésil)

 

Dernière mise à jour : janvier 2018