Edy Veneziano

     

Professeure Émérite

Université Paris Descartes - Sorbonne Paris Cité
Institut de psychologie

71, avenue Édouard Vaillant, Boulogne-Billancourt
Email: edy.veneziano@parisdescartes.fr

Thèmes de recherche

Ses recherches portent sur différents aspects de l’acquisition du langage et de la communication chez l’enfant. En particulier sur :

  • les débuts de la grammaire et l’acquisition des bases du langage (e.g. catégories de mots) ;
  • les processus d’acquisition du langage (en particulier les processus conversationnels) pendant les trois premières années chez l’enfant typique en interaction avec son milieu ;
  • Le développement socio-cognitif (en particulier théories de l’esprit) en lien avec le développement des compétences communicatives chez l’enfant typique et avec TSA ;
  • le développement des compétences narratives et procédures d’intervention chez l’enfant typique et atypique (TSA et dysphasie) et liens avec variables endogènes (e.g., fonctions exécutives)

 

Her research deals with different aspects of the acquisition of language and communication in children. In particular:

  • the beginnings of grammar and the acquisition of the basic notions of language (e.g., word categories);
  • the processes of language and communicative acquisition (in particular, conversational processes) during the first three years of life in typically developing children in interaction with their environment;
  • socio-cognitif developement (in particular Theories of Mind) and its relation with the development of communicative competences in typically-developing abd children with ASD;
  • the development of narrative competences and intervention procedures in typically and atypically-developing children (LI and ASD) and relations with endogenous variables (e.g. executive functions).

 

Recherches en cours

  • Développement des compétences narratives, interventions et fonctions exécutives, chez l’enfant à développement typique, avec autisme ou dysphasie ;
  • Pragmatique de la communication spontanée (par ex., conduites de requête, d’opposition, de justification) chez le jeune enfant à développement typique et TSA en lien avec le développement de la Théorie de l’esprit ;
  • Acquisition du langage dans les trois premières années sur la base de corpus d’interaction naturelle à la maison : développement grammatical précoce, classes de mots, constructions verbales ;
  • Processus d’acquisition du langage.

 

 en anglais

  • Development of narrative competences, interventions and executive functions, in typically-developing children, children with ASD and Language impaired;
  • Pragmatics of spontaneous communication (e.g., requests, oppositions, justifications) in young children, typically-developing and with ASD, and its relation to Theories of Mind;
  • Language acquisition in the first 3 years based on corpora of natural familiar interaction: pre- and early grammatical development, word classes and verbal constructions;
  • Processus d’acquisition du langage

 

Principales publications

Articles publiés dans des revues internationales et nationales avec comité de lecture

Veneziano, E. (in press). Conversationally and monologically-produced narratives: A complex story of horizontal décalages. Psychology of Language and Communication, PLC 00217-2018-02

Veneziano, E. (2017). Talking about the nonliteral: Internal states and explanations in child-constructed narratives. Psychology of Language and Communication, 21(1), 134-151.

Veneziano, E. (in press). Learning conversational skills and learning from conversation. In A. Bar-On & D. Ravid (Eds.),  Handbook  of Communication Disorders: Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives (pp- 311-327). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.

Veneziano, E. & Clark, E.V. (2016) Early verb constructions in French: adjacency on the left edge. Journal of Child Language, 43, 1193-1230. (First view, 2015: doi:./S http://dx.doi.org/10.1017/S0305000915000471

Bartoli , E., Veneziano, E. & Smorti, A. (2016). Coherence and mental reference in French-speaking children's narratives: Comparing the effects of two intervention procedures. RIPLA Rivista di Psicolinguistica applicata /Journal of Applied Psycholinguistics, XVI (1), 69-89.

Plumet, M.H. & Veneziano, E. (2015). Typical and Atypical Pragmatic Functioning of ASD Children and Their Partners: A Study of Oppositional Episode in Everyday Interactions. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45 (1), 53-67.

Veneziano, E. (2015). Compétences pragmatiques, théorie de l’esprit et non linéarité discursive chez l'enfant. Travaux linguistiques du Cerlico, 28, 181-194

Veneziano, E. (2014). Interactions langagières, échanges conversationnels et acquisition du langage. Contraste, 39, 31-49.

Veneziano, E. (2013). A cognitive-pragmatic model for the change from single-word to multiword speech: A constructivist approach. Journal of Pragmatics 56, 133-150.

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Veneziano, E. (2009). Language and internal states: A long developmental history at different levels of functioning. RIPLA Rivista di Psicolinguistica applicata /Journal of Applied Psycholinguistics, IX (3), 9-27.

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Veneziano, E. & Hudelot, C. (2006). Etats internes, fausse croyance et explications dans les récits: effets de l’étayage chez les enfants de 4 à 12 ans. Langage et l'Homme, 41 , 119-140. 

Veneziano, E. (2005). Vers l'attention conjointe dans "l'ailleurs" et la prise en compte du mental d'autrui : une convergence de développements cognitifs, sociaux et langagiers. Cahiers du Service de la Recherche en Education du Canton de Genève, 11, 303-318. 

Veneziano, E. & Hudelot, C. (2005). Conduites explicatives dans la narration et effet de l’étayage: Méthodes d’analyse et quelques résultats qualitatifs tirés d’une étude développementale et comparative d’enfants typiques et d’enfants dysphasiques. Travaux Neuchâtelois de Linguistique (TRANEL), 42, 81-103.

Veneziano, E., Plumet, M.H., Cupello, S. & C. Tardif (2004). Pragmatic functioning in natural setting and the emergence of ‘theory-of-mind’ in autistic and control children: A comparative study. Psychology of Language and Communication, 8, 25-42,

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Veneziano, E (1998). L’émergence de la morphologie grammaticale chez l’enfant : une continuité discontinue. Verbum., XX, 87-109.

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Veneziano, E. & Sinclair, H. (1995) Functional changes in early child language : the appearance of references to the past and of explanations. Journal of Child Language, 22, 557-581.

Veneziano, E. (1992). Getting expert in the old: A constructivist approach to early language acquisition. Substratum, 1, 79-101.

Veneziano, E. (1992). La prise en compte du point de vue d'autrui : Que peut-nous dire l'utilisation des premières connaissances langagières? Paroles d'Or, 10, 15-18.

Veneziano, E., Sinclair, H. & Berthoud, I. (1990). From one word to two words: repetition patterns on the way to structured speech. Journal of Child Language, 17, 633-650.

Berthoud-Papandropoulou, I. Favre, C. & Veneziano, E. (1990). Construction et reconstruction des conduites d'explication. Cahiers d'Acquisition et de Pathologie du Langage, 7/8, 9-35

Berthoud, I. & Veneziano, E. (1989). La signification énonciative dans les débuts du langage. Archives de Psychologie, 57, 271-281.

Berthoud-Papandropoulou, I., Kilcher, H. & Veneziano, E. (1989). What can children do with utterances? Linguistic and metalinguistic activities: Theory, methods and results. Cahiers de la Fondation Archives Jean Piaget, 10, 17-28.

Sinclair, H., Berthoud-Papandropoulou, I., Gérard, J. & Veneziano, E. (1985). Constructivisme et psycholinguistique génétique. Archives de Psychologie, 53, 37-60.

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Ouvrages

Veneziano, E. & Nicolopoulou, A. (Eds), (sous presse/ April 2019). Narratives, Literacy and other skills: Studies in intervention. Studies in Narratives Series. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins

Hickman, M., Veneziano, E. & Jisa, H. (Eds). (2018) Sources of variations in first language acquisition:  Languages, contexts, and learners. TILAR Vol. 22, Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins.

Vapnarsky, V. & Veneziano, E. (Eds). (2017). Polycategoriality and lexical categories: cross-linguistic, cross-theoretical and language acquisition approaches. Studies in Language Companion Series. Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins.

Bernicot, J., Veneziano, E., Musiol, M. & Bert-Erboul, A. (Eds.) (2010). Interactions verbales et acquisition du langage. Paris : L'Harmattan, 358pp.

Veneziano, E. (Guest Editor) (2010). Conversation in language development and use. First Language, 30 (3-4), 293pp.

Hudelot, C. Salazar Orvig, A. &.Veneziano, E. (Eds). (2008). L'explication: enjeux cognitifs et communicationnel. Paris : Peeters. 268pp.

Chapitres d’ouvrage / Book chapters

Veneziano, E. & Plumet, M.H. (sous presse, à paraître 2019). Promoting narratives through a short conversational intervention in typically-developing and high-functioning children with ASD. Dans E. Veneziano, & A. Nicolopoulou, A. (Eds) Narratives, Literacy and other skills: Studies in intervention. Studies in Narratives Series. Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins.

Veneziano, E. & Bartoli, E. (2018). Habilidades para mejorar narraciones: relación con las funciones ejecutivas. In V. Rosell-Clari, T. Cervera Crespo, and C. Hernández-Sacristán (Eds.),  Lenguaje y Funcionamiento Ejecutivo: Una Perspectiva Pluridisciplinar (pp. 47-75). Valencia, Espagna : Tirant Humanidades.  [Children’s ability to improve their narratives: Relation to Executive Function abilities. In V. Rosell-Clari, T. Cervera Crespo, & C. Hernández-Sacristán (Eds.), Language and Executive Functioning: A multidisciplinary perspective.]

Veneziano, E. &, Parisse, C. (2018). Retrieving the meaning of words from noun and verb grammatical contexts: Interindividual variation in a comprehension study of 2- to 4-year-old French-acquiring children. In M. Hickman, E. Veneziano, & H. Jisa, H. (Eds), Sources of variations in first language acquisition:  Languages, contexts, and learners (pp- 81-101). TILAR Vol. 22, Amsterdam/The Netherlands: John Benjamins

Veneziano, E. (2017). Learning conversational skills and learning from conversation. In A. Bar-On & D. Ravid (Eds.),  Handbook  of Communication Disorders: Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives (pp- 311-327). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton

Veneziano, E. (2017). Noun and Verb categories in acquisition: Evidence from fillers and inflectional morphology in French-acquiring children. In Vapnarsky, V. & Veneziano, E. (Eds), Polycategoriality and lexical categories: cross-linguistic, cross-theoretical and language acquisition approaches Perspectives (pp- 381-411). Studies in Language Companion Series Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins.

Veneziano, E. (2016). The development of narrative discourse in French by 5 to 10 years old children: Some insights from a conversational interaction method. In J. Perera, M. Aparici, E. Rosado, and N. Salas (Eds.), Written and Spoken Language Development across the Lifespan: Essays in Honour of Liliana Tolchinsky (pp. 141-160). Literacy Studies series. New York: Springer Verlag.

Plumet, M.H. & Veneziano, E. (2014). Anticipation des réactions et conduites persuasives dans les interactions d’enfants typiques ou avec autisme : le cas des épisodes d’opposition. In E. Sieroff, E. Drozda-Senkowska, A-M Ergis & S. Moutier (Eds). Psycologie de l’anticipation. (pp. 193-213) Armand Colin/Recherches

Veneziano, E. (2014). The development of conversational skills. In P. Brooks &V. Kempe (Eds.), Encyclopedia of Language Development (pp. 108-110). Sage Publications.

Veneziano, E. (2014). Filler syllables and acquisition of grammatical morphemes. In P. Brooks &V. Kempe (Eds.), Encyclopedia of Language Development (pp. 215-216). Sage Publications.

Veneziano, E. (2014). Conversation and language acquisition: Unique properties and effects. I. Arnon, M. Casillas, C. Kurumada, & B. Estigarribia (Eds.), Language in interaction: Studies in honor of Eve V. Clark (pp. 83-100). TILAR, John Benjamins.

Veneziano, E. (2010). Peut-on aider l’enfant à mieux raconter ? Les effets de différentes méthodes d’intervention. In H. Makdissi, A. Boisclair & P. Sirois (Eds.), La littératie au préscolaire : une fenêtre ouverte sur la scolarisation. (pp. 107-144). Québec : Presses Universitaires du Quebec. 

Veneziano, E. (2010). Utilisations de langage et développement de la capacité à maîtriser plusieurs points de vue chez l’enfant. In A. Berthoz, C. Ossola et B. Stock (sous la direction de), La pluralité interprétative : Fondements historiques et cognitifs de la notion de point de vue (pp. 161-174). Paris : Collège de France Collection : Les conférences du Collège de France http://conferences-cdf.revues.org/147 (http://conferences-cdf.revues.org/225). 

Veneziano, E.  (2010). The effects of two intervention procedures on children's narrative skills. In L. Gómez Chova, D. Martí Belenguer & I. Candel Torres (Eds.) ICERI 2009 Proceedings.(pp. 5517-5527). International Association of Technology, Education and Development IATED, Valencia, Spain. ISBN: 978-84-613-2955-7.

Veneziano, E. (2010). Interaction, langage et théorie de l'esprit : liens inhérents et développementaux. In J. Bernicot, E. Veneziano, M. Musiol & A. Bert-Erboul (Eds.), Interactions verbales et acquisition du langage (pp. 89-118). Paris : L'Harmattan. 

Veneziano, E. (2010) Justifications and their effects in early adult-child interaction: Developmental trends and individual differences. In R. Zukauskiene (Ed.), Proceedings of the XIV European Conference on Developmental Psychology (pp. 153-160). Pianoro, Italy: Medimond. 

Veneziano,  E. , Albert, L. & Martin, S. (2009). Learning to tell a story of false belief : A study of French-speaking children. In J. Guo, E. Lieven,N. Budwig, S. Ervin-Tripp, K Nakamura & S. Özçaliskan (Eds), Crosslinguistic approaches to the psychology of language: Research in the tradition of Dan Isaac Slobin (pp. 277-289). New York, NY: Psychology Press. 

Veneziano, E. (2008). L'émergence des explications de type "pourquoi" dans l'interaction naturelle mère-enfant avec attention particulière aux situations conflictuelles : méthodes d'analyse et un modèle d'acquisition. In C. Hudelot, A. Salazar Orvig et E. Veneziano (Eds.), L'explication : enjeux cognitifs et communicationnels (pp. 151-172). Paris : Peeters

Veneziano, E (2005). Effects of conversational functioning on early language acquisition: When both caregivers and children matter. In B. Bokus (Ed.), Studies in the psychology of child language. (pp. 47-69). Warsaw: Matrix.

Veneziano, E. (2004). The emergence of expressive options in early child language : a constructivist account. In D. Ravid & H. Bat-Zeev Shyldkrot (Eds), Perspectives on language and language development (pp. 203-218). Dordrecht : Springer (ISBN: 1-4020-7903-6).

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Veneziano, E. & Hudelot, C. (2002). Développement des compétences pragmatiques et théories de l'esprit chez l'enfant : le cas de l'explication. In J. Bernicot, A. Trognon, M. Guidetti & M. Musiol (eds), Pragmatique et psychologie (pp. 215-236). Nancy :  Presses Universitaires de Nancy.

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Veneziano, E. (2000). Interaction, conversation et acquisition du langage dans les trois premières années. Dans M. Kail & M. Fayol (eds.), L’acquisition du langage, Vol. 1, L’émergence du langage. Collection Psychologie et Sciences de la pensée (pp. 231-265). Paris : P.U.F.

Veneziano, E. (1997). Echanges conversationnels et acquisition première du langage. Dans J. Bernicot, A. Trognon & J. Caron-Pargue (eds), Conversation, interaction et fonctionnement cognitif. (pp. 91-123). Nancy: P.U.N.

Veneziano, E. (1992). Développement normal et processus d'acquisition des caractéristiques de base du langage. In H. Kremin & M. Leclercq (eds), Approche neuropsychologique de l'enfant. (pp. 61-76). Paris: Société de Neuropsycholgie de Langue Française.

Veneziano, E. (1988). Vocal-verbal interaction and the construction of early lexical knowledge. Dans M. D. Smith & J. L. Locke (Eds.) The emergent lexicon : The child's development of a linguistic vocabulary. (pp.109-147). New York: Academic Press.

Veneziano, E. (1987).  Les débuts de la communication langagière. In J. Gérard (Ed.) Savoir parler, savoir dire, savoir communiquer. (pp. 59-94). Neuchâtel: Delachaux & Niestlé.

Veneziano, E. (1987). L'adaptation verbale : mères et enfants. In J. Gérard (Ed.) Savoir parler, savoir dire, savoir communiquer. (pp. 95-119). Neuchâtel: Delachaux & Niestlé.

 

Dernière mise à jour : novembre 2018